Meer informatie over het vak "Tacking Inequalities", aangeboden door de Universieit Leiden, vind je hier. Dit vak is onderdeel van de Honours Academy.
Deze cursus richt zich op een belangrijke uitdaging van de 21e eeuw: hoe gaan we om met toenemende ongelijkheid in onze samenleving? Ondanks het ideaal van meritocratie bestaan grote verschillen nog steeds. Onderzoek toont aan dat economische ongelijkheid weer is toegenomen (Piketty, 2014) en dat landen met grotere ongelijkheid slechter scoren op gebieden zoals levensverwachting, sociale mobiliteit, onderwijs en mentale gezondheid (o.a. Kim & Kim, 2018; Blanden et al., 2022). Daarnaast bestaan bijvoorbeeld de loonkloof tussen mannen en vrouwen nog steeds (Litman et al., 2020) en is er in Nederland sprake van systemisch racisme (Rutte, 2020).
Omdat verschillende vormen van ongelijkheid elkaar kunnen versterken, kijkt deze cursus naar vijf met elkaar verweven vormen: sociaal-economische ongelijkheid, ras, gender, onderwijs en lichamelijke/mentale mogelijkheden.
Je krijgt theoretische verdieping en gaat in gesprek met gastsprekers uit zowel de academische wereld als de praktijk. Vervolgens werk je aan een concrete uitdaging van een maatschappelijke partner (bijvoorbeeld een ministerie, NGO, of organisatie binnen de universiteit).
Een voorbeeld van zo’n uitdaging is het herdenken van het Nederlandse slavernijverleden: hoe ga je om met een geschiedenis die zowel nationaal als persoonlijk kan zijn, en hoe voer je hier een open gesprek over binnen het onderwijs?
Met behulp van Design Thinking analyseer je het vraagstuk, ontwikkel je mogelijke oplossingen en overleg je hierover met betrokken partijen. Tijdens de eindbijeenkomst presenteer je jouw voorstel aan de maatschappelijke partners, medestudenten en andere geïnteresseerden.